Det är inte bara när det gäller oss själva som vikten tycks vara en viktig del och något som många bryr sig mycket om. Även inom en del sporter, som rally, har vikten faktiskt en betydelse för resultatet. Idag finns det så pass bra och utvecklade fordonsvågar att det inte är något problem att ta reda på den aktuella vikten för ens fordon. Fordonsvågar brukar vanligen användas mest inom industrin men det finns helt klart användningsområden även på andra håll. Olika tyng ger bilen specifika egenskaper i ett rally som kan vara en av alla de avgörande faktorerna för resultatet. Men vikten har även andra betydelser.

När det gäller bilarnas vikt inom rally ser reglerna olika ut beroende vilken klass man tävlar i. Man har inte viktklasser på samma sätt som inom exempelvis brottning utan bestämmelserna utgår istället efter den specifika bilen, och som sagt, vilken klass man tävlar i. I Grupp A för rally är reglerna de mest tillåtande när det gäller trimning och förändringar av den fabrikstillverkade bilen. I Grupp E däremot som befinner sig på andra sidan spannet får bilen inte vara trimmad, ett sätt att kunna kontrollera detta är genom bilens vikt som ska vara densamma som när bilen lämnade fabriken. Rent allmänt när man bestämmer sig för en bil att tävla med i Grupp E brukar man titta efter dem som har en tjänstevikt på över 15,0 kg/kW. Vikten spelar alltså roll, inte bara på vågen hemma utan även inom rally-sporten.