Alla borde verkligen någon gång i sitt liv ta möjligheten att åka och titta på ett rafflande rally. I över tvåhundra kilometer i timmen flyger dom fram i skog och mark. De flyger faktiskt bokstavligen många gånger och fjädring och dess stötdämpare måste vara av högsta möjliga kvalité. Rally körs på ett flertal olika underlag. Varje underlag har sin egen karaktär med sina egna utmaningar. De olika förarna bli också olika bra och skaffar sig sin egen favorit. Öken eller stäpp är ett av underlagen. På de här banorna är det inte lika mycket upp och ner som det ofta är på grusvägarna i skogen som ofta bjuder på kullar och hopp. Asfalt är ett tredjeunderlag där fjädringen och stötdämpningen kanske inte kämpar med att dämpa långa och påfrestande hopp men likväl fyller de en extremt viktig funktion i bilens väghållning vilken är elementär för att göra ett bra race.
Oftast är stötdämpningen uppbyggd med olja som dämpningsmedium men det börjar bli vanligare och vanligare med luftdämpning på stötdämparna. Oavsett vilket medium som en väljs så är det bästa endast det som duger i rally. Påfrestningarna är extrema. Föreställ er skogsvägen ut mot sommarstugan i etthundrafemtio till tvåhundra kilometer i timmen. Att köra så i flera mil gör rally till en väldigt krävande sport, inte bara för materialet utan även för föraren. Det är otroligt ansträngande att bibehålla den koncentrationen som krävs i de hastigheter det handlar om. Ett misstag och du är av banan. Olyckor händer men med rätt stötdämpare och fjädring är man ett steg närmare mållinjen.